Vissza

Mi az a Big Data és hogyan lesz a Big Datából ügyfél?

 

 

Mi a Big Data?

 

A „Big Data” a cégek, az intelligens hálózatok, a magánszektor és az egyéni felhasználók által világszerte és napi szinten előállított óriási adatmennyiséget jelenti. Strukturáltan és kielemezve ez a rengeteg információ nagy hasznot hozhat a cégek és ügyfelek számára.

A magánélet és a munka területén egyaránt jelen lévő digitalizáció egyre növekvő adatmennyiségeket eredményez. Exabitek, zettabitek, yottabitek – a hangzásuk alapján akár egy sci-fiből is származhatnának ezek a kifejezések, ám valójában ezek lesznek a jövő adatméretei, ahogy az adatok mennyisége folyamatosan növekszik. Az IBM szerint jelenleg világszerte napi szinten kb. 2,5 exabit adatot állítunk elő – ez egy olyan számot jelent, amit 18 nulla követ, és 2,5 trillió bitnek felel meg. Erre a mértékű adatfolyamra szoktunk „big data”-ként utalni, és ez több forrásból származhat: a mobilinternet használatából, gépek közötti kommunikációból és szenzorok használatából („a tárgyak internete”). A magánélet és a munka területén egyaránt fokozódó digitalizáció napról napra növekvő adatmennyiségeket eredményez.

 

A Big Data fogalom inkább az adatok feldolgozásának módjára teszi a hangsúlyt, az adatok begyűjtése már inkább az M2M témakörébe tartozik; az mindenesetre biztos, hogy a Big Datát csak a feldolgozható adatok esetén említhetjük meg. Ezekből pedig számtalan van, az emberek egészségi állapotától kezdve a viselkedési formáin át egészen az M2M kommunikációban részt vevő gépek szenzorai által fogott adatokig minden ide tartozhat. Józan ésszel nehéz is felfogni, hogy itt mekkora adatmennyiségről beszélünk, hogy naponta milyen mértékű, jellegű és összetettségű információ kerül rögzítésre a világról, az emberekről, a tárgyakról. Ráadásul ezek az adatok sok esetben nem is strukturáltak, rendezettek, épp ezért a Big Data esetében a korábbiaktól eltérő hardveres és szoftveres környezetre van szükség a feldolgozáshoz; ennek megvalósítása a nagy IT-s vállalatok egyik komoly feladata, a jövő informatikájának egyik kulcsa.

 

A Deutsche Telekom változatos technológiák és eszközök segítségével igyekszik a különféle adatokat szisztematikusan feldolgozni és formázni, ráadásul mindezt másodpercek alatt, és amennyire lehetséges, automatikusan. Célja a kapcsolatok felismerése és a minták elemzése, ami ideális segítség lehet olyan modell-előrejelzések összeállításához, amelyek előrevetítenék, hogy milyen irányban alakul a piac, hogyan javíthatók a szolgáltatások, folyamatok és struktúrák, és hogy mit szeretnének a vásárlók, ügyfelek. Erre azért van szükség, mert minél gyorsabban képes egy cég a piac változásaira reagálni, annál jobb esélyekkel indul a versenyben. Ideális esetben ennek révén a cégek olyan helyzetbe kerülhetnek, hogy proaktív döntéseket hozzanak, ahelyett, hogy fáziskéséssel reagálnak az egyes eseményekre.


Big Data hétköznapi helyzetekben

A megfelelően felhasznált „Big Data” magyarázatot adhat a felhasználók fogyasztói és információs viselkedésére, segítséget nyújthat piacok felméréséhez, javíthatja a marketing- és értékesítési kampányokat, támogatást adhat az árképzésnél és optimalizálhatja a logisztikai folyamatokat és az árufolyamot. Az autógyárak koordinálhatják egymás között tevékenységüket, és egyebek közt gyorsabban és hatékonyabban cserélhetik ki a hibás járművek diagnosztikai adatait. A pénzintézetek valós időben értékelhetik ki az aktuális piaci fejlemények kockázatait, és ennek megfelelően alakíthatják portfolióikat. A közlekedési központok figyelmeztetéseket küldhetnek a dugókról közvetlenül a kapcsolódó utakon közlekedőknek, és így hozzájárulhatnak a biztonságosabb és környezetbarátabb közlekedés kialakításához.

Minden információ adott. A „Big Data” analitika az az eszköz, amely segít az adattömeget összegyűjteni, integrálni és elemezni –  majd a vállalkozások számára felhasználhatóvá tenni.

 

Big data – My data: hogyan lesz a Big Databól ügyfél?

 

A HVG az egyik legrangosabb startup-konferencia, a The Next Web marketingvezetőjét Matthew Elworthyt kérdezte, hogyan szerezhetnek több vevőt vagy felhasználót a kis cégek weboldalaik személyre szabásával, és hogyan fordíthatják előnyükre a felhasználói regisztrációkból nyert adatokat, és egyáltalán, mit kezdjen egy kis cég a big datával.

Matthew Elworthyt  szerint az a gond a big datával, hogy nem tudod, mennyit ér, amit megszereztél, ameddig nem találsz ki egy olyan módszert az adatok rendszerezésére, melynek segítségével értékelhető mintákat nyerhetsz.

Bővebben

  

Forrás:

It-Services

Itcafe

 

Ajánlott tanfolyamok:

Administering Microsoft SQL Server Databases

Szerezzen elméleti és gyakorlati tudást a Microsoft SQL Server 2014 adatbázis-kezelő rendszerek üzemeltetésében! Az 5 napos hivatalos Microsoft képzés elsődleges célja az SQL Server 2014 által nyújtott funkciók és eszközök bemutatása.

Bővebben >>

 

Developing Microsoft SQL Server Databases

 Az öt napos tanfolyam bevezeti a hallgatókat az SQL Server 2014 kiszolgáló használatába, kiemelve a logikai táblatervezési, indexálási és lekérdezési feladatokat. Az alapvető adatbázis-kialakítási és nézetdefiniálási munkák mellett részletesen tárgyalja az indexek tervezését, hibakezelési lehetőségeket és tárolt eljárások készítésének menetét.

 Bővebben >> 

Tanfolyami naptár