Vissza

Mihez kezd a Microsoft a Linkedinnel?

 

Miért most, miért Linkedin?

A következő hónapok és évek egyik nagy kérdése, hogyan lehet a Linkedin hatalmas adatbázisát - 433 millió ember céges adatai - a Microsoft business csomagjaiba integrálni. A redmondiak optimisták, a Linkedin stábja inkább óvatosan várakozó álláspontot képvisel. Érdekes, hogy senki nem tud konkrétumokat az integrációval kapcsolatban.

A felvásárlás sikere elsősorban azon múlik, hogy céges kultúrában mennyire tudnak azonos platformra kerülni a felek. A nagy felvásárlásoknál ez nem mindig sikerül. A Microsoftnál sokan emlékeznek még az aQuantive akvizícióra, ahol a két kultúra kiütötte egymást. A cég sokat tanult ebből a hibából, és azóta (például a Skype, vagy a Yammer esetében) már sokkal óvatosabban intézi az ilyesmit. Ezeknél a felvásárlásoknál egy-másfél évig békén hagyták a szerzeményt és csak később, fokozatosan kezdték a termékeket és csapatokat beolvasztani.

 

 

A Microsoft és a Linkedin nem áll olyan távol egymástól, viszont bizonyos kérdésekben gyökeresen eltérő a gondolkodásuk. Az egyik ilyen terület a külsős fejlesztőkkel kapcsolatos. Az MS felhő szolgáltatási részlege Scott Guthrie vezetésével mindent megtett, hogy elnyerje a fejlesztők bizalmát. Ezzel szemben hat éve a Linkedin megnyitotta az API-ját a külsősök előtt, akik innovatív alkalmazásokat építették erre a platformra. Viszont amint elindult a versengés a fejlesztők között, a vállalat visszakozott és leállította a külsős fejlesztés lehetőségét.

Belsős körökben ismert tény volt, hogy a Microsoft tavaly kinézte magának a Salesforce-t, a CRM piac vezetőjét. Ezen a területen az MS hátul kullog 5 százalék körüli eredménnyel. A Salesforce nem adta volna olcsón magát, ráadásul 2015 végén bezuhantak a Linkedin részvények, és felére esett a cég értékelése. Ez felkeltette a Microsoft érdeklődését a vállalati közösségi oldal iránt.

A Linkedin bevételeit még mindig a hagyományos telefonálós, email küldős, személyes találkozókra építő módszerekkel szerzi. 2015-ben növekedésének a 62 százaléka származott field sales csatornából. A Microsoftnak viszont jóval kiterjedtebb értékesítési csapata van, ha csak egy részüket állítják rá a meglévő Linkedin termékek eladására, akkor is jelentős eredményeket érhetnek el. Ehhez még integrálni sem kell senkit.

 

 

Volt azonban más is, ami miatt a Microsoftnak hirtelen nagyon sürgős lett a felvásárlás: a Tech Inspiráció egy megbízható forrásra hivatkozva azt írja, a Salesforce is meg akarta venni a Linkedint. Ha ez megtörténik, akkor a Salesforce teljesen átvehette volna a CRM piac fölött az uralmat, a Microsoft Dynamics részlegét teljesen padlóra küldve. Ráadásul a Salesforce felvásárlási ára még magasabbra ugrott volna a pletykált 70 milliárd dollárról.

Satya Nadellát és Jeff Weinert is beleértve mindenki csak nagy vonalakban beszél a Linkedin adatainak, a Dynamics CRM-nek (a Microsoft sales szoftver családja) és az Office 365 összekapcsolásának lehetőségeiről. Ez a jelenlegi fázisban még nem lenne gond, viszont a Linkedin nem lesz része a cloud és vállalati csoportnak, míg a Dynamics és az Office 365 ide tartozik. Azzal, hogy a Linkedin és a többi cloud termék külön részleg, rengeteg feszültség és súrlódás várható a cégen belül.

 

Erre számíthatunk

Az egyik legvalószínűbb forgatókönyv a Microsoft Office integráció. 2 éven belül a Skype-hoz hasonlóan szinte biztosan az Office 365-el is összeköthetjük a Linkedines adatokat. Nagy kérdés, hogy a közeljövőben képes, és hajlandó lesz-e a Microsoft az Outlook-al, Exchange-el és Active Directoryval is összekötni a Linkedin profilokat. Ha ezt megtennék, akkor az emberek sokkal motiváltabbak lennének profiljuk naprakészen tartásában

A Yammer integráció is elkerülhetetlennek látszik. A Yammer felhasználói számai állítólag kevésbé meredeken nőnek, mint egy éve, illetve a kis- és középvállalati szektorban a Slack előretörésével több cég átpártolt. A Linkedin profilok integrálása, illetve a Linkedin feed megjelenítése a Yammeren (és viszont) nagyot dobhatna a Yammer használatán cégen belül. Emellett a Yammer csapat kellően pici és agilis a Microsofton belül, hogy egy ilyen integrációt hatékonyan végrehajtsanak - persze figyelembe véve, hogy végső soron ez a csapat is Scott Guthrie szervezetében foglal helyet.

 

 

Persze a bevétel szempontjából kulcsfejlesztés a Dynamics CRM-be integrálni a céges Linkedines kapcsolati adathálót. Ezen a projekten várhatóan nagy lesz a nyomás, a Salesforce termékei ugyanis egyre több piaci részesedést vesznek el a Dynamicstől. Egy okos integrációval és árazással a Microsoft elkezdhet visszatámadni a CRM piacon.

Végül ott van még a Linkedin egyik nagy felvásárlása, a videós oktató portál Lynda.com. A következő években szinte biztosan meg fognak jelenni a különböző Office eszközök használatát tanító interaktív videók az Office-on belül: legyen az makrók szerkesztése Excelben, poweruser Word tanfolyam, stb.

 

 

A cikk J. Dunn írása, mely eredeti formájában a Tech Inspiráció oldalán jelent meg,


Tanfolyami naptár