Vissza

Attól még nem csökken a stressz, ha relaxáltatjuk a kollégákat

 A Stressz Barométer felmérése igen komor képet fest a magyar munkáltatókról, ugyanis kiderült, hogy a cégek több, mint negyven százaléka nem kezeli helyén a stresszt. A felméréshez készült kérdőívet tavaly december és idén január közöttt 220-an töltötték ki, nagyrészt mikrocégek és az 1000 fő feletti nagyvállalatok HR szakemberei. A felmérésben részt vevő cégek különböző iparágakból kerültek ki, amelyek közül a szolgáltató ipar (27 százalék) és a gyártás (23 százalék) emelkedett ki. Bár külföldön a munkahely-egészség-biztonsági szakértők területére tartozik ez a téma, itthon a HR van túlsúlyban.

Gyakori probléma, hogy a cégek hasra ütésre vezetnek be különböző programokat, melyeket nem előz meg a pszichoszociális kockázatértékelés, így a stresszcsökkentő módszer csak egy tüneti kezeléssé válhat. Attól azonban nem csökken a stressz, hogy relaxációs tanfolyamra küldjük a munkatársakat.  A célzott stresszkezelést a dolgozók tréning során sajátíthatják el, így magabiztosabbak lehetnek és jobban teljesíthetnek munkahelyükön is.

Jó hír, hogy 2012-höz képest nőtt stresszkezelő eljárást alkalmazó vállalatok száma (pihenőkártyával, egészségkártyával, cafeteriaval) azonban szomorú tény, hogy a cégek 16,8 százaléka semmit nem tesz a stressz kezelése érdekében.

Alacsony fizetés, konfliktusok, vezetői visszajelzés módja - ezek stresszelik a legjobban a magyar munkavállalókat. Sok dolgozó szorong, küzd a depresszió tüneteivel. Ráadásul nem tudják kezelni a stresszt - derül ki a Stressz-M és a BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék közös kutatásából. A Pszichoszociális kockázatok felmérésben 55 cég/intézmény (közel 3000 személy) vett részt tavaly. A felmérés azokra a stresszforrásokra is rávilágít, amelyek nem a munkából erednek, de ami ennél is fontosabb, átfogó képet ad a munkahelyen uralkodó stresszről az egyén, a csoport és a szervezet szintjén is. A kapott eredményeket a szervezet képviselőivel közösen lehet elemezni, így rá lehet jönni, hol bújik meg a probléma.

 

A jó munkaerő megtartása még fontosabbá válik manapság, hiszen a munkaerőhiány egyre nagyobb méreteket ölt. Ha a dolgozó stresszes vagy elégedetlen, vélhetően előbb-utóbb továbbáll. Ha azonban elégedett és ajánlja a céget, – mint ahogy sok vállalatnál már így zajlik a toborzás – akkor az a cég fogja nyerni a tehetségekért folytatott versenyt.

 

Tanfolyami naptár