Gamification – Az Apollo13 ITSM játék ITSM szakértőként játszva
Résztvevői reakció egy Apollo13 szimulációs játékot követően:
Nemrég alkalmam nyílt az Apollo 13 ITSM szimulációs játékára. Egyike voltam azon nyolc szakembernek, aki már rendelkezik komoly ITSM tapasztalattal (külső és belső ügyfeleknek egyaránt). Különösen izgalmassá tette a dolgot, hogy mi nyolcan 6 különböző cégtől érkeztünk, így más-más iparágági tudást tudtunk összemérni a szimulációs játék során.
Ami a szakmai hátteret illeti, átlagosan 10 éves IT tapasztalat volt elmondható mindannyiunkról, amelyet végfelhasználói, és IT vezetői oldalon szereztünk hazai és külföldi cégeknél egyaránt.
A szimuláció során többen a tanulást hangoztatták mint kulcsfontosságú értékeket, míg számomra több nagyobb felismerést hozott magával a briliánsan összeállított játék. A négy fordulót követő kiértékelésben és az eredményeinkben szinte mindig teljesen más dolgok jöttek ki.
Számomra a játék az alábbi felismerésekkel szolgált:
- Csapatépítés, csapat formálódás
A feladatok elvégzése során akár az újonnan érkezők számára is remek lehetőséget ad a beilleszkedésre, a csapat megismerésére.
Élvezzük a játékot, miközben tanulunk és személyes kapcsolatokat alakítunk ki a többiekkel, még azelőtt hogy a projektet végre hajtottuk volna. - Száraz elmélet vs. gyakorlat
Amíg egy ITIL v3 Foundation oktatás 3 napjában nehézkesen szerzi meg a résztvevő a tudást, addig itt már az első pillanatoktól kezdve részesei vagyunk a annak a világnak, amellyel kompetenciákat alakítunk ki, a hozzáállásunkat formáljuk megfelelővé illetve gyakorlati tudást szerzünk. - Játszva tanulni
ITIL v3 szakértőktől is azt hallom vissza a szimulációk végén, hogy mennyire gondolatébresztő és tanulságos tud lenni az a mindössze pár óra, amely nem csak az adott napra, de még a későbbiek során is igen komoly értéket tud közvetíteni a napi munkavégzés vagy egy projekt indítása és működtetése során. - A folyamatos szolgáltatásfejlesztés szükségessége
A játék során lehet igazán megérteni azt, hogy a CSI (folyamatos szolgáltatás-fejlesztés) kialakítása mennyire egyszerű tud lenni és mennyire hatékonyan tudja befolyásolni a mindennapjainkat.
Íme néhány példa amelyet összeírtunk a szimulációs játékunk során:
- Egy folyamatnak meg kell felelnie a folyamatnak (ne csak félig-meddig gondoljuk ki, legyen kerek egész)
- Fegyelmezettség és önmagunk szervezettségének fontossága
- Kommunikáció a csapat tagjai között
- Kommunikáció a legénységgel és az ügyféllel (NASA)
- Legyünk felelősek azért amit kiosztottak ránk, védjük meg az érdekeinket (vagy az ügyfél érdekeit)
- Üzemeltetés menedzsmentje és az Üzleti oldal menedzsmentje (tanuljuk meg a különbségeket!)
- Pro aktivitás és aktív monitorozás
- A belső folyamatok szükségessége
- Integráljuk beszállítóinkat is a folyamatba és a működési kultúránkba (ne csak lógjon a levegőben, ne legyen kívülálló)
- Osszuk meg a tudást a lehető legtöbb alkalommal (ne tartsunk vissza – akarva/akaratlan – mások számára is hasznos információkat)
- Szerepkörök és felelősségek fontossága (RACI mátrix)