Tájékoztatás:
A képzés célja a beszerzők stratégiai szemléletének fejlesztése azáltal, hogy olyan könnyen alkalmazható eszköztárat adunk nekik, amelyekkel egyrészt hatékonyan fel tudják mérni a beszállítói kapcsolatot és piacot (lehetőségek, veszélyek, tendenciák, innovációk), másrészt a meglévő adatok strukturált elemzésével ki tudják alakítani a költési kategória stratégiáját. A képzés módszere: A képzésen számos gyakorlatias és modern beszerzési eszközt tekintünk át. A képzés gyakorlatorientált, napi szinten alkalmazható praktikákat ismernek meg a résztvevők. A példák és a feladatok valós beszerzési helyzetekből származnak.
Kiknek ajánljuk:
stratégiai beszerzők, kategória menedzserek, ill. olyan operatív beszerzők számára ajánlott, akik szeretnének megismerkedni a stratégiai beszerzés gyakorlatával is.
Tematika:
A Beszerzési Kategória Menedzsment eszköztára:
- Több mint 50 db gyakorlatias, és azonnal használható stratégiai beszerzés, és kategória elemző eszköz/sablon: SWOT, PARETO/ABC elemzés, PESTEL, Kraljic, Beszállítói preferencia, Day One, Stakeholdermapping, stb.
- Az eszköztárakhoz tartozó sablonokat Excel, Word, és Powerpoint formátumban meg is kapják a résztvevők, így a tréning után azonnal tudják használni a tanultakat
•Beszerzési projekt indítás
- Hogyan térképezzem fel a stakeholdereket?
- Smarter célok kitűzése
- Kommunikációs terv, és az STP elkészítése
- Beszállítói piac scanning
Igény felmérés, és elemzés
- Mire van igazán szükség, hogyan kérdezzen vissza okosan a beszerző? Specifikáció menedzsment, és az AQSCIR igény felmérési módszertan
• A meglévő költés hatékony, és kreatív felmérése, elemzése
- Hogyan elemezzük ki a beszállítói költést, mire lehet ilyenkor következtetni?
- Pareto elemzés, abc elemzés, költésriport elemzés, beszerzési controlling
- Kategória lehetőségek beazonosítása (összevonás, tagolás, elemzés, stb.)
A beszállítói piac elemzése, átvilágítása
- Információs források a piackutatásra és a beszállító leinformálására (céges adatbázisok használata, kapcsolt vállalkozások felderítése)
- Összefonódások, kapcsolt vállalkozások vizsgálata
- Beszállítói fekete, és fehér listák
- Az ellátási lánc elemzése, visszabontása (supplyvaluechainanalysis)
- Beszállítói preferencia elemzés: miért akar nekünk dolgozni a beszállító? (tudom, hogy mi minden motiválja?)
A stratégiai szemlélet megszerzése
- Eszközök a pályáztatási stratégia kialakítására (Day One, Kraljic mátrix,
- Porter 5 erő, stb.)
- A Stratégiai pókháló diagram: a legfontosabb beszerzési stratégiaiszempontok a gyakorlatban
- Milyen stratégiát válasszak egy korlátozott beszállítói piacon?
A beszerzés stratégiájának kialakítása az adott kategóriára különösen
- Tender vagy csak a meglévő beszállítóval tárgyaljak?
- Hogyan osszam fel a költést, hány beszállítót válasszak ki?
- Hogyan csökkentsem a beszállítók számát egy megadott kategóriában:
- Veszélyek és lehetőségek (beszállító konszolidáció)
- Mikor legyen outsourcing, távol-keleti beszerzés, közvetlen beszerzés, stb.?
- Beszerzési kockázatok beazonosítása és a megoldások. Kockázat térképelkészítése
Teljesítési biztosítékok: SLA, bonus-malus, teljességi nyilatkozat, visszatartás,
engedményezés, mintázás, stb.
Beszerzési kockázat menedzsment -kockázat térkép kialakítása, PESTEL
elemzés beszerzőknek